Koret "Con Vocale", strykekvartetten "Quartet on the corner" og sopranen Cecilie Rønning urframfører jubileumskantaten "Veni, redemptor omnium" under jubileumsgudstjenesten i Holla kirke, Ulefoss, søndag 24. september kl 11:00. Kantaten framføres også på konsert samme kveld samme sted kl. 19:00. Verket er bestilt av Holla kommune til feiringen av 800-årsjubileet for Holla kirkeruin/Romnes kirke og 150-årsjubileet for Holla kirke, og skildrer i 7 satser hvordan musikken i kirkene har utviklet seg gjennom århundrene. Dirigent er Cedomir Popadic.
Se: Visit Telemark og Det norske kongehus
Colin Clarke skriver i sin anmeldelse bl. a.: "There is a vibrancy to his music that underlines the very alive quality of these choral works. Recorded in stunning sound with a superb sense of perspective, the disc captures the excellence of the choral participants perfectly." "Everything about this release shines: performances, recording, even booklet notes. These are phenomenal performances of music by a composer whose music demands more frequent airings."
Les hele anmeldelsen på: http://fanfarearchive.com/indices/itop/reviewers/h1_040.html Min siste cd lanseres internasjonalt ved en konsert i Metodistkirken i Tallinn fredag 20. januar kl. 19:00. Hele cd-en blir framført, av Det statlige estiske mannskor RAM og Vox Clamantis. Konserten overføres direkte på estisk radio, og det lages et tv-program med intervjuer og opptak fra konserten. Se: Eesti Kontsert
21. oktober lanserer Grappa musikkforlag min siste cd: "Te lucis ante terminum", der Det statlige estisle mannskor og vokalensemblet Vox Clamantis fra Tallinn framfører musikk for mannsstemmer.
Les Arne Guttormsens anmeldelse i "Vårt Land" 12. oktober her. Les anmeldelse i "Den klassiske cd-bloggen" her. Hør Kristin Kverndokks portrett av Henrik Ødegaard på NRK P2 13.11.2016 i anledning utgivelsen. Spillerom søndag Grappa skriver i sin pressemelding: Stemmer fra den gregorianske tradisjonen, fra dypet av vår vestlige vokaltradisjon, møter et nytt, moderne tonespråk på en organisk, forfriskende og uforutsigbar måte. Komponisten Henrik Ødegaard har fått to av verdens fremste vokalensembler med seg på denne utgivelsen. Henrik Ødegaard har gjennom en årrekke fordypet seg i gregoriansk sang og skrevet flere verk som har hentet inspirasjon fra den gregorianske kortradisjonen og fra den katolske liturgi. På denne platen er det verk i denne tradisjonen vi stifter bekjentskap med, fremført av to av verdens fremste gregorianske kor: Det Estiske Nasjonale Mannskor (RAM) og Vox Clamantis. Kontrasterende elementer Ødegaard utforsker sammenhengen mellom den gregorianske tradisjonen og en moderne, fritonal stil, i retning av både musikalsk leken neoklassisme og abstrakte, nærmest impresjonistiske klangeksperimenter. Musikk som hele tiden er preget av kontraster. Overtonerekker eller modalitet står i kontrast til et abstrakt personlig tonespråk. Improvisasjon settes opp mot det noterte, og elementer som lys og skygge, forgrunn og bakgrunn, åpent og lukket, genereres kontinuerlig gjennom hans utvikling av materialet. Hovedverket «Te lucis ante terminum» setter improvisatoriske elementer opp mot det tradisjonsrike materialet i en stor klanglig komposisjon, mens korverkene «Cantus» setter gregorianske melodier i originalnotasjon sammen med moderne harmonisering. Åpningsverket «Arise, my love!», en tonesetting av «Salomos Høysang», tar imidlertid et annet utgangspunkt enn det gregorianske, og skaper med sine åpne intervaller og tilføyelser av både plystring, latter og rop, en positiv, gledefylt – og ikke minst unik – stil hvor sensualitet er tydelig både i musikk og tekst. Henrik Ødegaard: Gregoriansk korleder i et levende folkemusikkmiljø Henrik Ødegaard er utdannet musikklærer, organist og komponist. Han studerte komposisjon med Lasse Thoresen i Oslo og Tristan Keuris i Holland, og utdannet seg senere som gregoriansk korleder i Paris. Hans komposisjoner dekker alle sjangre, med hovedvekt på vokalmusikk. Komponisten bor i Sauherad i Telemark, og lever midt i et levende folkemusikkmiljø – en tradisjon som også har spilt en stor rolle i hans komposisjoner. Kjøp cd-en her Vokalensemblet Cantare i Fredrikstad har denne vinteren arbeidet intenst med sitt "Folketoner fra Østfold"-prosjekt, og onsdag 21. september lanserer de dette nye konsertprogrammet i Litteraturhuset i Fredrikstad. Her urframfører de åtte komposisjoner av Henrik Ødegaard basert på folketoner fra Østfold, de fleste fra Catharinius Ellings opptegnelser fra begynnelsen av 1900-tallet.
Liv Ulvik (folkesanger) og Marianne Tomasgård (fele) vil framføre lokale slåtter, toner og sanger – både sammen og hver for seg. Begge utøverne er respekterte folkemusikere på hvert sitt instrument, og de har funnet fram mye spennende og velklingende musikk med forankring i fylket vårt. Dirigent for vokalensemblet og inspirerende ildsjel i å drive fram prosjektet er Randi Margrethe Clausen Aarflot. Se Cantare Se også omtale av konserten i Sarpsborg Arbeiderblad Ingrid Elisateth Tobiassen Berg urframfører Henrik Ødegaards nye verk "A solis ortus cardine" for syngende, kvinnelig organist under en lunchkonsert i Oslo domkirke lørdag 25. juni kl. 12:00. Verket, (som også kan framføres av kor og orgel!), er bygget over den kjente gregorianske julehymnen som i Norsk salmebok har tittelen "Der sola renn i himmelrand". Ingrid Berg, som både er en utmerket sanger og orgelspiller, kommer til å utføre begge partiene under urframføringen. Se Vårt Land og Oslo domkirke
En blandet, internasjonal korgruppe ledet av Josef Zak urframfører Cantus XVII "Mandatum novum" and Cantus XIIX "O, Iuda" i Saint-Germain l'Auxerrois-kirken i Paris 22. juni kl. 20:30.. Kunstneriek ledelse: Anna Zakova. Konserten er en del av Zakovas mastereksamen i utøvende middelaldermusikk ved Sorbonne-universitetet. Se: Spectacle.com
Jeg oppdaget dette klippet på YouTube forleden. Koret "Scatola di voce" kommer fra Saitama perfektur i Japan. Cellisten Bård Henrik Bosrup urframfører Henrik Ødegaards nye verk for cello solo under Oslo Internasjonakle kirkemusikkfestival. I likhet med J. S. Bachs solosuiter for cello har Ødegaard latt seg inspirere av dansesatser, men i det nye verket er det tradisjonelle norsk danseformer som er utgangspunkt for satsene: Masurka, reinlender, springar, halling osv. Det nye verket er i syv satser og presenteres i et program sammen med Bachs cellosuite nummer fem. Bachs suiter hører til de viktigste og mest spilte solostykkene for strykeinstrumenter, og regnes både som kvintessensen av Bachs verk i tillegg til å være en lakmustest på en cellists tekniske ferdigheter.
Se Oslo internasjonale kirkemusikkfestival
Henrik Ødergaard to cd-utgivelser "Organ music" og "Music for solo voices" er utgangspunkt for denne kommentaren skrevet at Olav Egil Aune.
Vårt Land 29. september
|