(Fra et tidligere kurs på Utstein)
![]() Ny cd på markedet fra damekoret i Choeur grégorien de Paris og organist Henrik de Rohan-Csermak! Platen inneholder musikk fra tre kilder: Tradisjonelt utført gregoriansk sang, orgelstrykker av den franske komponisten Charles Tournemire (1870- 1939), og nye komposisjoner av Henrik Ødegaard med utgangspunkt i gregorianske melodier. Alt materialet er knyttet til påsken, Resurrexi betyr "Jeg har stått opp". Koret dirigeres av Olga Raudakova og er produsert av Giedrius Gapsys. Den kan bestilles fra Bayard musique. Musikkstykker av Henrik Ødegaard: Resurrexi (Cantus I) Kyrie Lux et Origo Victimæ paschali laudes (Cantus XIII) O filii et filiæ(Cantus XIV) In exitu Israel (Cantus XV)
Etter at korona-viruset mer og mer har satt sitt preg på kirke og samfunn verden over, søker nå kirkene etter nye måter å kommunisere på og andre kanaler for å holde felleskapet levende.
I Nes kyrkje i Midt-Telemark har vi i mange år sunget en kveldsbønn med gregoriansk-inspirert musikk en tirsdagskveld hver måned. I perioden som ligger foran oss hvor det ikke vil la seg gjøre å samles fysisk i kirkerommet, har vi valgt å gjøre en enkel innspilling av et kompletorium (kveldsbønn) til påsketiden, med en liten gruppe sangere. Hvis du klikker på pdf-vedlegget, finner du programmet vi synger etter og mer informasjon om kveldsbønn og gregoriansk sang. Lenke til agende for kveldsbønnen
I det kongelige bibliotek i København finnes det et manuskript som er spesielt interessant for Norge og for Nidaros: Bak navnet «Add fol 47» skjuler det seg en skatt: 20 bevarte sider av et antifonarium, en bok med melodier til tidebønnene, som ble sunget i katedraler og klostre. Boka er høyst sannsynlig skrevet og brukt i Nidaros domkirke på slutten av 1200-tallet. De aller fleste middelaldermanuskripter med musikk fra Norge finnes bare i fragmenter, i det pergamentet etter reformasjonen ble skåret opp og brukt til dokumentomslag, bokbind, innbinding og andre ting, men her har man bevart 20 sammenhengende sider med musikk. Schola Sancta Sunniva har tidligere tilgjengeliggjort Olsokmusikk og «Fingergullmessen» fra dette manuskriptet, og nå har tiden kommet til festen for Maria Magdalens fødsel, som feires 22. juli.
Mitt oppdrag har vært å skrive ny musikk med utgangspunkt i dette materialet for to av verdens beste ensembler innen gregoriansk musikk, ett med kvinnestemmer og ett med mannsstemmer. Heldigvis har jeg samarbeidet både med Schola Sancta Sunniva og Vox Clamantis tidligere, og har drømt om en gang å sette disse to ensemblene sammen. De to korene opptrer både med tradisjonelle, enstemte melodier, skrevet med middelalderens notasjon (såkalt kvadratskrift), og med min flerstemte, nykomponerte musikk, skrevet med moderne noter. Disse to vidt forskjellige lydverdenene har jeg prøvd å føye sammen slik at vekselvis det gamle og det nye kommer til orde. Tekstene er sentrert rundt beretningen i Lukas-evangeliet om kvinnen som fikk syndene tilgitt etter å ha vasket Jesu føtter og tørket dem med håret sitt, og så salvet føttene hans med "den fineste olje". Hun identifiseres gjerne som Maria Magdalena, enda navnet hennes ikke er nevnt i teksten. Søndag 3. juni urframfører koret Ad Cantus og spillemann Sivert Andreas Holmen min nye suite for kor og hardingfele "Draumen", med fem sanger til tekst av Olav H. Hauge. Dirigent er Ashild Alette Haugstad, og konserten er i Nordre Ål kirke, Lillehammer.
|