CV Henrik Ødegaard
Henrik Ødegaard, født i Oslo 28. 07. 1955, er utdannet musikklærer, organist og komponist. Han studerte komposisjon med Lasse Thoresen i Oslo og Tristan Keuris i Utrecht, Holland. I årene 1995-1996 var han elev i "Den gregorianske klasse" ved musikkonservatoriet i Paris, med Louis-Marie Vigne som hovedlærer.
Ødegaard har yrkeserfaring som lærer (fra grunnskole, kulturskole og høgskole), kordirigent, organist og komponist. Hans kontakt med amatørmusikklivet, særlig som aktiv kordirigent, har ført til at han har komponert mange store og små vokalverk, både for barn og voksne.
Både i miniatyroperaen ”Du + jeg = to” og i musicalen ”Anne Susanne i sol og regn” spiller koret et sentral rolle, både musikalsk og dramatisk. “Spill din glede” for 7 barnekor har vært framført over hele Norge, og i kirkedramaet “Kveikjaren”, framført på Voss i 1999, deltok amatører og profesjonelle side om side.
Mange av Ødegaards verker er også skapt for kirkens rom. Han er representert i Norsk Salmebok (1985), og er opphavsmann til tallrike små komposisjoner beregnet på kirkens gudstjenester og konserter. I årene 1981 til 2006 var han ansatt som kantor og korleder i Sauherad kommune i Telemark. Siden 2006 har han vært heltids komponist.
”Proprium Missae Nativitatis”( 1989), ”Sursum Musica” (1991) og “Transeamus” (1998) henter materiale fra den gregorianske sang, og det elektrofoniske verket ”Klokkesang” (1990) er en meditasjon over en kirkeklokkes klang. I ”Missa Festiva” (1990)bruker Ødegaard en kombinasjon av enkle, toniske akkorder og mer kompliserte, spektrale klanger, i en sats der melodikk og harmonikk bygger på samme materiale.
Henrik ødegaard
I 2004 ble oratoriet “Der dagen er nattens bror” framført 7 ganger i forskjellige kirker i Finnmark. Verket “O magnum mysterium” ble urframført av “Nordic voices” på Ultimafestivalen i Oslo i 2006, og på Oslo filharmoniske kor´s CD ”Gregorian key” er flere verk av Ødegaard med. ”In manus tuas, domine” ble framført på Oslo kirkemusikkfestival i mars 2007. Oratoriet ”Sancta Birgitta” ble urframført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i 2008.
I Telemark lever Ødegaard midt i et levende folkemusikkmiljø. Etter hvert har også denne musikktradisjonen spilt en viktig rolle i hans komposisjoner. Bruk av mikrotonalitet som melodisk element er en del av Ødegaards tilnærming til dette stoffet.
Han har arbeidet mye med hardingfele, bl.a. i "Nyslått", en konsert for to hardingfeler og kammerorkester, som også er innspilt på CD (2000). I "Sursum Musica" (1991) og Landstadkantaten "Stem nå alle gledens strenger" (2002) medvirker en "kvedar", som synger nykomponerte melodier med mikrotonalt materiale, som fra gammel salmesang. Ødegaard har ellers komponert større verk for messingensemble, en rekke solosanger og mange korsanger basert på materiale og estetikk fra gregoriansk sang.
Følgende ensembler, personer og institusjoner har bestilt verker av Henrik Ødegaard: Oslo kammerkor, Oslofilharmonien, Telemark messingensemble, Telemark kammerkor, Telemark kammerorkester, Ultimafestivalen, Ny Musikk-Oslo, Oslo domkirkes guttekor, Berit Opheim, Norges barne- og ungdomskorforbund, Norsk kirkesangforbund, Norsk organistforbund, Osa-festivalen, Norges studentersangforening, Kvindelige studenters sangforening, Oslo internasjonale kirkemusikkfestival, Schola Sanctae Sunnivae, Estlands statlige mannskor, Festspillene i Nord-Norge, Olavsfestdagene,Vokalselskabet "GLAS" (København) og kammerkoret "Kamer" (Riga).
I 2004 vant han 1. og 3. pris i komposisjonskonkurransen ved ”International Choral art festival” i Jihlava, Tsjekkia med satser fra ”Tre gregorianske antifoner”. I 2009 fikk han ”Fartein Valen-stipendet” og var festivalkomponist på årets Valen-festival. I årene 2012-2014 har han Statens arbeidsstipend for kunstnere.
Han har blitt framført ved alle de store musikkfestivalene i Norge: Festspillene i Bergen, Olavsfestdagene i Trondheim, Oslo Kammermusikkfestival, Oslo internasjonale kirkemusikkfestival, Trondheim kammermusikkfestival, Ilios-festivalen i Harstad, Nordland Musikkfestuke i Bodø, Festspillene i Nord-Norge, Fartein Valen-festivalen i Haugesund/Valevåg, Hardanger musikkfest, Risør kammermusikkfest og Osafestivalen på Voss.
Ødegaards verker er framført i hele Skandinavia foruten i Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Italia, Frankrike, England, Tyskland, Irland, Belgia, Russland, Sør-Afrika, Japan, Canada og USA.
Etter studieoppholdet i Frankrike 1995-96 har Ødegaard vært med på arbeidet med å tilrettelegge sanger fra den gregorianske tradisjonen til norsk, både i Norsk kantoribok III (1998), gjennom utarbeidelse av tidebønner for organisasjonen ”Musica Sacra” og i boka ”Nådens morgenlys”, middelaldersk Olavsliturgi i vår tid (Tapir forlag 2005).
I årene 2010-2020 hadde han mange oppdrag for Kirkerådet med komponering og tilrettelegging av liturgisk musikk i forbindelse med gudstjenestereforn, ny salmebok, ny koralbok og de nye gudstjenestebøkene.
Henrik Ødegaard, født i Oslo 28. 07. 1955, er utdannet musikklærer, organist og komponist. Han studerte komposisjon med Lasse Thoresen i Oslo og Tristan Keuris i Utrecht, Holland. I årene 1995-1996 var han elev i "Den gregorianske klasse" ved musikkonservatoriet i Paris, med Louis-Marie Vigne som hovedlærer.
Ødegaard har yrkeserfaring som lærer (fra grunnskole, kulturskole og høgskole), kordirigent, organist og komponist. Hans kontakt med amatørmusikklivet, særlig som aktiv kordirigent, har ført til at han har komponert mange store og små vokalverk, både for barn og voksne.
Både i miniatyroperaen ”Du + jeg = to” og i musicalen ”Anne Susanne i sol og regn” spiller koret et sentral rolle, både musikalsk og dramatisk. “Spill din glede” for 7 barnekor har vært framført over hele Norge, og i kirkedramaet “Kveikjaren”, framført på Voss i 1999, deltok amatører og profesjonelle side om side.
Mange av Ødegaards verker er også skapt for kirkens rom. Han er representert i Norsk Salmebok (1985), og er opphavsmann til tallrike små komposisjoner beregnet på kirkens gudstjenester og konserter. I årene 1981 til 2006 var han ansatt som kantor og korleder i Sauherad kommune i Telemark. Siden 2006 har han vært heltids komponist.
”Proprium Missae Nativitatis”( 1989), ”Sursum Musica” (1991) og “Transeamus” (1998) henter materiale fra den gregorianske sang, og det elektrofoniske verket ”Klokkesang” (1990) er en meditasjon over en kirkeklokkes klang. I ”Missa Festiva” (1990)bruker Ødegaard en kombinasjon av enkle, toniske akkorder og mer kompliserte, spektrale klanger, i en sats der melodikk og harmonikk bygger på samme materiale.
Henrik ødegaard
I 2004 ble oratoriet “Der dagen er nattens bror” framført 7 ganger i forskjellige kirker i Finnmark. Verket “O magnum mysterium” ble urframført av “Nordic voices” på Ultimafestivalen i Oslo i 2006, og på Oslo filharmoniske kor´s CD ”Gregorian key” er flere verk av Ødegaard med. ”In manus tuas, domine” ble framført på Oslo kirkemusikkfestival i mars 2007. Oratoriet ”Sancta Birgitta” ble urframført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i 2008.
I Telemark lever Ødegaard midt i et levende folkemusikkmiljø. Etter hvert har også denne musikktradisjonen spilt en viktig rolle i hans komposisjoner. Bruk av mikrotonalitet som melodisk element er en del av Ødegaards tilnærming til dette stoffet.
Han har arbeidet mye med hardingfele, bl.a. i "Nyslått", en konsert for to hardingfeler og kammerorkester, som også er innspilt på CD (2000). I "Sursum Musica" (1991) og Landstadkantaten "Stem nå alle gledens strenger" (2002) medvirker en "kvedar", som synger nykomponerte melodier med mikrotonalt materiale, som fra gammel salmesang. Ødegaard har ellers komponert større verk for messingensemble, en rekke solosanger og mange korsanger basert på materiale og estetikk fra gregoriansk sang.
Følgende ensembler, personer og institusjoner har bestilt verker av Henrik Ødegaard: Oslo kammerkor, Oslofilharmonien, Telemark messingensemble, Telemark kammerkor, Telemark kammerorkester, Ultimafestivalen, Ny Musikk-Oslo, Oslo domkirkes guttekor, Berit Opheim, Norges barne- og ungdomskorforbund, Norsk kirkesangforbund, Norsk organistforbund, Osa-festivalen, Norges studentersangforening, Kvindelige studenters sangforening, Oslo internasjonale kirkemusikkfestival, Schola Sanctae Sunnivae, Estlands statlige mannskor, Festspillene i Nord-Norge, Olavsfestdagene,Vokalselskabet "GLAS" (København) og kammerkoret "Kamer" (Riga).
I 2004 vant han 1. og 3. pris i komposisjonskonkurransen ved ”International Choral art festival” i Jihlava, Tsjekkia med satser fra ”Tre gregorianske antifoner”. I 2009 fikk han ”Fartein Valen-stipendet” og var festivalkomponist på årets Valen-festival. I årene 2012-2014 har han Statens arbeidsstipend for kunstnere.
Han har blitt framført ved alle de store musikkfestivalene i Norge: Festspillene i Bergen, Olavsfestdagene i Trondheim, Oslo Kammermusikkfestival, Oslo internasjonale kirkemusikkfestival, Trondheim kammermusikkfestival, Ilios-festivalen i Harstad, Nordland Musikkfestuke i Bodø, Festspillene i Nord-Norge, Fartein Valen-festivalen i Haugesund/Valevåg, Hardanger musikkfest, Risør kammermusikkfest og Osafestivalen på Voss.
Ødegaards verker er framført i hele Skandinavia foruten i Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Italia, Frankrike, England, Tyskland, Irland, Belgia, Russland, Sør-Afrika, Japan, Canada og USA.
Etter studieoppholdet i Frankrike 1995-96 har Ødegaard vært med på arbeidet med å tilrettelegge sanger fra den gregorianske tradisjonen til norsk, både i Norsk kantoribok III (1998), gjennom utarbeidelse av tidebønner for organisasjonen ”Musica Sacra” og i boka ”Nådens morgenlys”, middelaldersk Olavsliturgi i vår tid (Tapir forlag 2005).
I årene 2010-2020 hadde han mange oppdrag for Kirkerådet med komponering og tilrettelegging av liturgisk musikk i forbindelse med gudstjenestereforn, ny salmebok, ny koralbok og de nye gudstjenestebøkene.
I 2015 kom "Henrik Ødegard: Music for solo volces" ut. Her framfører NORDIC VOICES, Berit Solset, Berit Opheim, Aasmund Nordstoga, vokalgruppen "Fauna", Gudrun Klakegg og Margorzata Milewska Sundberg vokalkomposisjoner fra årene 1996-2013.
Cd'en "Te lucis ante terminum" kom ut i 2016 på Grappa musikkforlag. Utøvere er Estlands statlige mannskor RAM og den estiske vokalgruppen Vox Clamantis, og Henrik Ødegaards "kommenterte kveldsbønn" som har gitt cd'en navn, er hovedverk. I tillegg inneholder den tre mindre korverk i serien "Cantus", en serie der Ødegaard utforsker de rytmiske forbildelser som kan gjøres mellom originale gregorianske melodier og et mer moderne tonespråk.
Cd-en "Der dagen er nattens bror" (Finnmarksoratoriet) med Vokal nord dirgert av Bjørn Andor Drage ble sluppet høsten 2019 på selskapet Euridice.
Høsten 2019 kom også cd-en "Beatitudes" ut på labelen Aurora, med Nordic Voices og Oslo kammerkor som utøvere. Den ble nominert til TONOs komponistpris i Spellemannsprisen 2020
Cd'en "Te lucis ante terminum" kom ut i 2016 på Grappa musikkforlag. Utøvere er Estlands statlige mannskor RAM og den estiske vokalgruppen Vox Clamantis, og Henrik Ødegaards "kommenterte kveldsbønn" som har gitt cd'en navn, er hovedverk. I tillegg inneholder den tre mindre korverk i serien "Cantus", en serie der Ødegaard utforsker de rytmiske forbildelser som kan gjøres mellom originale gregorianske melodier og et mer moderne tonespråk.
Cd-en "Der dagen er nattens bror" (Finnmarksoratoriet) med Vokal nord dirgert av Bjørn Andor Drage ble sluppet høsten 2019 på selskapet Euridice.
Høsten 2019 kom også cd-en "Beatitudes" ut på labelen Aurora, med Nordic Voices og Oslo kammerkor som utøvere. Den ble nominert til TONOs komponistpris i Spellemannsprisen 2020