Henrik Ødegaards "Olavsvesper" blir åpningskonsert under årets Olavsfestdager i Trondheim. Verket ble urframført på fjorårets festival, og de som ikke fikk det med seg da, har nå sjansen igjen. Det er satt opp to forestillinger i Nidarosdomen 28 juli, kl 16:00 og kl. 19:00.
Nå er den ferdig: En CD med Henrik Ødegaards samlede produksjon så langt der orgelet inngår. Produksjonen inneholder to orgelkonserter, to partitaer for orgel solo, "Twin song" for orgel og piano og "We will all be changed" orgel og messingensemble. Foruten organisten Ghislain Gourvennec medvirker Telemark kammerorkester, Telemark messingensemble og pianisten Gudrun Klakegg. CD-sporene kan kjøpes digitalt her: iTunes Her kan man også lytte til smakebiter fra de forskjellige sporene. Fysiske cd-er kan bestilles hos Henrik Ødegaard. Pris kr 150. Bruk kontaktsiden. 17. august ble Henrik Ødegaard spurt om å spille noen låter sammen med den internasjonalt anerkjente sangeren og låtskriveren Tom McRae på verdens eneste hel-økologiske musikkfestival: "Kart"-festivalen, som arrangeres på Gvarv hver sommer.
Les hva "Varden"s jornalist skriver: Olavsfestdagene har bestilt dette helaftens verket for to kor, sangsolister og 15 musikere. Min idé var å presentere en vesper-tidebønn slik den, så lang vi vet, ble sunget på Olsokdagen i Nidarosdomen på slutten av 1200-tallet. Tekstene har jeg tatt fra "Brevaruim Nidrosiense", som ble trykket i Paris i 1519, og betraktes som en sen stadfestelse av innholdet i gudstjenestelivet i Norge i middelealderen. Musikken har jeg selv restaurert fra hovedsaklig to nordiske middelalderkilder: Manuskriptet Add 47fol fra Det Kongelige Bibliotek i Köbenhavn (bildet til venstre) og manuskriptet NRA 1018 som finnes på Riksarkivet i Oslo. Dette originale materialet, sunget av en Schola cantorum med kvinnestemmer, blir så kommentert musikalsk av en rekke andre aktører som er plassert høyt og lavt rundt i kirerommet: 3 sopransolister danner en "klangkrone" over schola´en, og utvider og skaper et rom rundt den latinske tidebønnen. Et blandet kor synger fra motsatt ende av kirkerommet, assistert av en strykekvintett. I hvert hjørne av kirken er det plassert en slagverker, som både med sine melodiske og ikke-tonale instrumenter fargelegger både tidebønn og kommentarer, På "de store stedene" settes i tillegg 6 messingblåsere inn, plassert høyt og fjernt. Til Olavsfestdagene nettsider presenter jeg verket slik:
Vesper er dagens viktigste tidebønn, som bes på ettermiddagen når arbeidsdagen er over. På norsk kalles den gjerne aftensang – og er den tidebønnen som har blitt brukt mest i Den norske kirke på søndager og høytidsdager. Vesper synges både i den anglikanske kirken, så vel som i den romersk – katolske og vår egen lutherske kirke. Siden 1500-tallet har flere komponister skrevet Mariavesper, med tekster om Jomfru Maria. Til årets Olavsfestdager har vi invitert Henrik Ødegaard til å komponere en "kommentert tidebønn" til Olav den hellige. Tekstene baserer seg på sanger fra Olavsdyrkelsen på 1200-tallet i Nidarosdomen. Melodiene som synges av damekoret er restaureringer av melodier fra nordiske middelaldermanuskripter. Det er første gang det skrives en Olavsvesper overhodet. – Jeg har ønsket å presentere en historisk tidebønn som, så langt vi vet, ord for ord og tone for tone er lik den som ble sunget i Nidaros på slutten av 1200-tallet, som så er satt inn i en samtidsmusikalsk ramme. Mens tidebønnen synges kommer det innfall, utspill, kommentarer og forsiktige tone-tolkninger fra forskjellige steder i kirkerommet. Ødegaard er fasinert av tidebønnens frie, flytende og flotte rytme. – Det ordnende element i denne musikken står damekoret for, rytmisk og strukturelt. De bestemmer når alt annet skal skje, og lar musikere og sangere tar del i den strømmende, frie rytmen med varierende melodibevegelser. Tekstene, som er på latin, er stort sett bibeltekster, og har vært knyttet til Olsok siden middelalderen. Velkommen til konsert! 17. juni kl. 15-17 åpner Henrik Ødegaard igjen sitt komponistverksted. Der blir servert kaffe og kaker, musikk og prat. Kl. 16:00 skal det markeeres at den nye tekst-tavla med Liv Holtskogs "Sauheradsong" er satt opp på komponistverkstedets husvegg. Tavla er en del av prosjektet "Vers ved vannvegen", der det langs Telemarkskanalen i kommunene Tokke, Kviteseid, Nome, Skien, Notodden og Sauherad plasseres lyrikk av lokale diktere. Liv Holtskog er Sauherads dikter. 8 av hennes dikt blir denne sommeren å se på bryggene på Hjuksevelta, Akkerhaugen, Nesodden, Tangen ved Evju og på Gvarv, samt ved Hørte dampfarveri. Og altså på Årnes brygge. Søndag 17. juni blir det markeringer på alle disse stedene, på Årnes skjer det kl. 16:00. Liv Holtskog kommer, og i tillegg blir det allsang, av Sauheradsangen, selvsagt. Akkompagnementet sørger Årnes kammerorkester for. Orkesteret består av: Trond Villa, fiolin, Angelika Faber Karsrud, bratsj, Helene Waage, cello, Hilda Sørum, fløyte, Hilde Ellingsen Grant, klarinett, Ingvild Skjeldal Waage, el. bass og Henrik Ødegaard, piano. Denne opptreden markerer orkesterets debut.
Bryggekonsert og åpent komponistverksted hos Henrik Ødegaard på Årnes brygge 3. september Som en del av feiringen av Telemarkskanalens 150-årsjubileum åpner komponist Henrik Ødegaard dørene til sitt komponistverksted på Årnes brygge lørdag 3. september fra kl 12:00 til 16:00. Ødegaard har holdt til her på bryggekanten i omtrent 15 år, og har skapt en rekke musikkverker akkompagnert av bølgeskvulp og måkeskrik, med flott utsikt over Norsjø. Denne dagen ønsker han publikum velkommen til å se hvordan han har det og hvordan han arbeider, kanskje høre litt musikk og prøve flygelet. Kaffe og litt å bite i har han også på lur! Klokken 19:00 blir det så konsert ute på brygga. Medvirkende er Helene Waage, cello, harpe og sang, Wiggo Dahl, fiolin og Steffen Horn, piano. De kommer til å framføre et blandet program som strekker seg fra ”Sommernatt ved fjorden” og ”Vårsøg” via ”Norsk dans” av Grieg og norske folketoner til nye verker av Henrik Ødegaard, blandt urframføring av hans pianotrio ”Waves” ("Bølger”). En fellesnevner i programmet er vann og sjø. Kom gjerne i båt! Konserten blir forsterket utover vannet slik at småbåteiere og padlere kan få en annerledes konsertopplevelse denne lørdagskvelden. Men det er selvsagt også mange plasser på selve brygga, ta med stol. Det er gratis adgang, konserten støttes av Telemarkskanalen og Norsk komponistforening. Velkommen til begge arrangementene! Fra programmet: Camille Saint-Saens: ”Svanen” Ketil Bjørnstad: ”Sommernatt ved fjorden” Henrik Ødegaard: ”Antiphona II” for cello solo E. Grieg: Norsk dans nr. 2 Henrik Ødegaard: ”Norsk dans” for violin og piano Monti: ”Cardas” Arr. Waughan Williams: ”Greensleaves” Felix Mendelsohn: Fra pianotrio nr. 1 i c-moll. Gjermund Haugen: ”Tjønneblomen” Om musikerne: Cellisten Helene Waage bor på Årnes brygge, og har derfra en spennende og variert virksomhet som musiker og formidler. Hun er utdannet cellist fra Norges Musikkhøgskole og spiller fast i ”Gjertruds Sigøynerorkester” og i folkemusikktrioen ”Glima”. De siste årene har hun begynt å spille keltisk harpe. Helene synger også godt, og vi får høre både harpe og sang på konserten. Fiolinisten Wiggo Dahl har hatt sin base i Bø siden 2000. Han studerte fiolin ved Musikkonservatoriet i Oslo og ”Musikakademie der stadt Basel” i Sveits. Siden 1982 har har arbeidet som free-lance musiker, med lengre engasjenmenter bl. a. for Kringkastingsorkesteret i Oslo og BBC Symphony Orchestra i London. Wiggo reiser over hele Norge og spiller orkester- og kammermusikk, foruten enkelte solokonserter. Han er allsidig, og spiller musikk i mange sjangre. Han har for eksempel turnert med sin egen strykekvartett ”Quartet on the corner” sammen med Egil Kapstad og Jan Erik Vold over store deler av Norge. I Sauherad har vi hørt ham flere ganger i Telemark kammerorkester og i mindre kammermusikk-besetninger. Pianisten Steffen Horn vokste opp i Haugesund og Karmøy. Han har sin utdannelse fra Barrat Dues musikkinstitutt, der han tok diplomeksamen i 2002 med høyest mulig oppnådde karakter (1,0). Siden har han konsertert med en rekke symfoniorkestre verden over, og gitt ut flere cd-er. Hans femte CD-utgivelse ”KONSERT” har gitt ham stor oppmerksomhet både i Europa, USA og Kina. Dette er et liveopptak fra en solokonsert i Gamle Logen i Oslo og hans fremførelse av bl.a. Rachmaninov, Grieg og Prokofiev blir i anmeldelser sammenlignet med Richter og Gilels, to av 20. århundrets største pianister. Fredag 19. august kl. 19.30: Orgelet møter det nye Steinway-flygelet Gudrun Klakegg, klaver og Ghislain Gourvennec, orgel. Urframføring av "Twin song" for de to instrumentene, en helt fersk komposisjon med utgangspunkt i St. Magnus-hymnen fra Orknøyene Lørdag 20. august kl. 19.30: Orgelet møter strykeorkesteret Telemark kammerorkester, leder Lars Erik ter Jung og Ghislain Gourvennec, orgel og solister fra orgelskolen i Skien kirke. Denne kvelden skal Henrik Ødegaards "Orgelkonsert nr. 1" framføres, og det er unge elever fra orgelskolen som er solister med Telemark kammerorkester. Søndag 21. august kl. 19:30: Orgelet møter messingblåserne Telemark messingensemble, ledet Arnulf Naur Nilsen og Ghislain Gourvennec, orgel. "We will all be changed" for orgel og ti messingblåsere framføres denne kvelden. Verket var nytt i 2010, og ble framført i Skien i november. I tillegg kommer flere av Ødegaards verker for orgel solo å bli framført ved konsertene. Samtidig begynner CD-innspilling av Ødegaards samlede produksjon for orgel, alt på Skien kirkes orgel, og alt spilt av Ghislain Gourvennec! En ny komposisjon i Henrik Ødegaard´s "Antophona"-serie, denne gang for euphonium solo, vant 3. pris i en komposjonskonkurranse utlyst av "Lieksa brass week 2011". Konkurransen ble lyst ut for å skaffe nye verker til euphonium-konkurransen som skal være en del av "Lieksa brass week " 22.-30 juli 2011. Les mer om konkuransen på www.lieksabrass.com Den unge, men for lengst etablerte trompetsolisten Tine Thing Helset spiller Henrik Ødegaard´s "Antiphona VI" under avslutningskonserten på Glogerfestspillene i Kongsberg 30. januar. Konserten begynner kl. 18:00. Antiphona VI er for trompet solo, og Tine Thing Helset har tidligere framført verket bl. a. ved Fartein Valen-festivalen i Haugesund. Torsdag 18. november urframføres "We will all be changed" for orgel og messingensemble i Bø kyrkje kl. 20:00. Utøvere er Ghislain Gourvennec, orgel og Telemark messingensemble ledet av Arnulf Naur Nilsen. I denne kompisisjonen har jeg valgt å ta utgangspunkt i noe "utenommusikalsk". I og med at orgelet er med i besetningen er det stor sjanse for at verket kommer til å bli framført i kirkerom, og jeg har derfor tatt utgangspunkt i et bibelsitat der et messinginstrument er nevnt. I 1. Korinterbrev 15, 51-52 står det: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles, i ett nu, på et øyeblikk, når det lyder støt i den siste basun. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. Denne dramatiske situasjonen er bakgrunnen for musikken, som har kraftige partier der orgel og messingblåsere så og si kjemper om hvem som er sterkest. Men det er også rolige episoder med sakte og glidende overganger som skal illustrere "forvandlingen" teksten beskriver. I tillegg til eget motivmateriele har jeg brukt sitater fra salmen "Når mitt øye, trett av møye" (Norsk salmebok nr. 849) som synges på en folketone fra Heddal. Her lar jeg messinginstrumentenes naturtoner tolke melodiprofilen på en litt annen måte enn salmebokas notebilde formidler, men slik melodien utmerket godt kan ha bitt sunget. Konserten blir gjentatt i Skien kirke fredag 19. november kl. 19:00 og i Bamble kirke lørdag 20. november kl. 16:00. Det er medlemmer av Orgelklubben Ferdinand som er orgelsolister, og de akkompagneres BUKO-orkesteret ledet av Tone Birkeland. "A solis ortus cardine" er et variasjonsverk over en gregoriansk hymne med dette navnet. Hymnen finnes i norsk oversettelse i Norsk Salmebok på nummer 114, den handler om det mystiske i at Maria kunne bli mor til Jesus. Orgelkonserten er lagt opp slik at flere unge solister kan få prøvd seg på orgelkrakken etter tur. Under orkesterpartiene bytter organistene plass ved spillebordet og veksler med hverandre i en slags orgelstafett. Trine Knutsen urframførte 28. juli Henrik Ødegaards nye komposisjon for fløyte solo i Nidarosdomen under Olavsfestdagene. De ti satsene i komposisjonen for fløyte solo er tenkt som introduksjoner, en slags sammenkalling, når de forskjellige tidebønnene som Olsokofficiet inneholder synges i Nidarosdomen i løpet av "Det hellige døgnet" 28.-29. juli. Samtidig som musikken skal kalle folk i den store katedralen til sang og bønn, fungerer den også som en introduksjon til den enkelte tidebønn, med sin spesielle karakter. Musikken er tematisk knyttet til melodier fra tidebønnen, slik man finner den i boka "Tidebønner fra Nidaros, Olsok", utgitt på Verbum forlag i 2007. De forskjellige satsene har fått navn fra den antifonen/melodien i tidebønnene som satsen er knyttet til, navnet angir også ofte karakteren i musikken. 1. "Den som vil berge sitt liv", 1. vesper 2. "Martyrenes konge", vigilie (kl. 01.00) 3. "Et tre plantet ved rennende vann", 1. nokturne (kl. 02.00) 4. "Hvor herlig ditt navn er!", 2. nokturne (kl. 03.00) 5. "Himmelen forkynner Guds herlighet", 3. nokturne (kl. 04.00) 6. "O Gud, vi lover deg!", "Te Deum laudamus" (kl. 05.00) 7. "Der jeg er, skal også min tjener være", laudes (kl. 06.00) 8. "Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld", non 9. "Gled dere i Herren!", 2. vesper 10. "I dine hender overgir jeg min ånd", kompletorium Musikken kan også framføres alene, som en suite i 10 satser. |